Lupkovský tunel predstavoval
významné spojenie s Haličou

Zdroj foto: www.severovychod.sk
Zdroj foto: www.severovychod.sk
Zdroj foto: www.rail.sk
Zdroj foto: www.rail.sk

Lupkovský tunel, ktorý pretína štátnu hranicu, predstavuje železničné spojenie medzi Palotou v Medzilaborskom okrese a poľským Lupkovom. V časoch vojny mal tunel i železnica strategický význam. Trať prechádzajúca Lupkovským priesmykom bola hlavnou zásobovacou trasou rakúsko-uhorskej armády v Haliči. Začiatok jeho výstavby sa datuje na rok 1871. Je dlhý 416 metrov.

Tunel bol počas 1. svetovej vojny z oboch strán chránený, no aj napriek tomu bol viackrát poškodený. Prvýkrát ho zavalili v roku 1914 rakúsko-uhorské vojská, keď ustupovali pred náporom Rusov. Druhýkrát na začiatku druhej svetovej vojny poľskí ženisti vyhodili do vzduchu svoju polovicu tunela, keď Nemecko napadlo ich krajinu. Tunel potom rekonštruovali práve Nemci, keďže tadiaľto prepravovali vojenskú techniku na východný front. Neskôr ho však sami poškodili, keď ustupovali pred sovietskou armádou.

V roku 1945 prišla do Medzilaboriec stavebná brigáda na obnovu zničeného tunela. Jeho prevádzka pre osobnú i nákladnú dopravu bola niekoľkokrát zastavená a obnovená. Naposledy tomu tak bolo v roku 2017, kedy bola spustená prevádzka sezónneho turistického spojenia, ktorý dodnes nazývajú Vlak vojaka Švejka. Spája tak počas leta slovenskú a poľskú stranu po železnici.